dsfsdf

Från idé om ryggsäck till affär värd flera hundra miljoner

Året var 1950 och Åke Nordin gjorde en fjällvandring i Västerbottensfjällen. Med en oformlig påse som tryckte oskönt mot ryggslutet vandrade han sig genom landskapet. Han fick en idé och startade efter ett par år sin firma Fjällräven som står för funktionell och stryktålig friluftsutrustning. Ett bolag som idag omsätter flera hundra miljoner per år.

I en loge intill familjens fritidshus utanför Örnsköldsvik snickrade Åke ihop en ram av trä efter sin vandring med ryggsäcken som gjort att han fått gå framåtlutad hela vägen. På moderns trampsymaskin sydde han en säck av kraftigt bomullstyg som han fäste vid träramen med läderremmar. Ramen fördelade belastningen bättre över ryggen och ökade ventilationen mellan rygg och ryggsäck. Dessutom kunde han bära tyngre. Åke var nöjd.

Ryggsäcken väckte uppmärksamhet, inte minst bland samerna som vistades på fjället veckor i sträck. De förstod betydelsen av en robust ryggsäck som var bekväm även när den var tungt lastad. En äldre same bad Åke tillverka en ryggsäck åt honom. Nästa gång Åke åkte till fjälls hade ryktet om bärramen spridit sig och han sålde ytterligare några exemplar av sin konstruktion.

Ryggsäcksramen blev starten på firman Fjällräven som Åke Nordin grundade tio år senare. Vid det laget hade han gjort militärtjänst vid den nyinrättade och ytterst krävande Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg. Där insåg han att det fanns en marknad för funktionell och stryktålig friluftsutrustning. Inte ens hos rikets främsta elitförband höll utrustningen måttet, ansåg Åke.

1960 registrerade han sitt företag som han döpte till Fjällräven. Huvudkontor var familjens enrummare strax utanför Örnsköldsvik. I källaren låg verkstaden som fungerade som fabrik och utvecklingsavdelning under de första åren. Där blev de första ryggsäckarna med aluminiumram till, och så småningom även de kondensfria lättviktstält, funktionella friluftskläder och revolutionerande sovsäckar som kommit att älskas av en växande skara friluftsfantaster, världen över.

Fjällrävens tidslinje
1960-1969
Fjällrävens första år. Åke Nordin lanserar en ryggsäcksram i ”framtidsmaterialet” aluminium och kondensfria tält. De första friluftsplaggen skapas, Grönlandsjackan i det nya materialet G-1000.

1970-1979
Ett småföretag växer till sig. Källarkontoret ersätts av en egen fabrik och legendariska produkter som Grönlandsbyxan, Expedition Dun-jackan, Gyroryggsäcken och Kånken skapas- den sistnämnda sedan Åke Nordin läst en oroväckande artikel om skolbarns snedbelastade ryggar.

1980-1989
En mellanperiod. Sedan Fjällräven börsintro- ducerats satsar en ny ledning på allt bredare sortiment, sneglandes på monoskitrender och neonfärgade skidkläder. Företaget tappar fokus på sitt kärnområde, men en spännande nyhet är sovsäcken Silhuett som lanseras 1989.

1990-1999
Fjällräven får en nystart efter omstruktureringar. Fältjackan utvecklas i samarbete med överlevnadsexperten Lars Fält och tältserien Akka ser dagens ljus. Första flaggskeppsbutiken öppnas på Kungsgatan i Stockholm och följs snart av fler.

2000-2009
Nytänk och expansion. Fjällräven släpper bland annat produktserien PAK 5 och ryggsäcken Kajka. Åke Nordin hyllas och Svea Hovrätt klassar en Fjällrävenjacka som konstverk. Premiär för Fjällräven Classic, en 110 km lång vandringsfest.

MagnuWeb

Från sportchef till partner

Gustav Sälgström är advokat och partner på Magnusson, en byrå med stor internationell prägel.
– Jag känner varje dag när jag vaknar att det är kul att gå till jobbet. Jag tror inte alla känner så, men jag gör verkligen det, säger han.

Manfred Löfvenhaft

Testa anställningsintervju på talangdag

Hur klarar man sig igenom en rekryteringsprocess på en affärsjuridisk advokatbyrå? På Gernandt & Danielssons Talangdag får studenterna möjlighet att testa allt från intervjusituationen till caseövningar – och får rak feedback från erfarna affärsjurister.

Glistedt

Han blev delägare redan som 30-åring

Erik Borgblad började sin jurist-karriär med uppsatspraktik hos advokatfirman Glimstedt. Idag, 10 år senare, är han delägare på en av Sveriges största advokatbyråer.
– Vi är bra på att släppa fram nya talanger och få våra medarbetare att växa med uppgiften. Som nyanställd hos oss får du tidigt ett stort ansvar, säger Erik Borgblad, advokat och delägare på Glimstedts Stockholmskontor.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här: