2header

Historien bakom framgångsrika skomärket Lloyd

6 900 par. Så många par skor tillverkas det varje dag i LLOYD Shoes fabriker. I Sverige har försäljningen ökat med 130 procent och det är Alexander Bjuremark, Sverigechef på LLOYD Shoes, som ligger bakom succén tillsammans med sin fru Malin Bjuremark. Här berättar Alexander om värdegrunden bakom succéföretaget men också om nästa projekt – nämligen nya damskomärken som kommer till Sverige våren 2015.
Av Janneke Wackerberg

Loyd shoes är tillverkare av herr- och damskor och företaget grundades 1888 som H.F.Meyer Schuhfabrik i Bremen. Märket känns igen på det som alltid funnits på skoklacken, nämligen den röda randen. I Sverige finns det återförsäljare i hela landet och dessutom har försäljningen ökat med över 130 procent de senaste åren. Det gör Sverige till ett av de länder där LLOYD Shoes går som allra bäst.

Tidigare förknippades ofta märket med traditionella herrskor men företaget värdegrund har förvandlats och istället satsar de lika mycket på den yngre generationen. Idag hittar vi skor i alla färger och former. Dock finns det en sak de alla har gemensamt – kvalitén.
– Vi arbetar bara med det finaste materialet och sedan är passformen väldigt viktig. Skorna ska sitta perfekt och det är vi jätteduktiga på. Vi säljer halvstorlekar så att alla ska få en chans att ha en skön sko på dig, säger Alexander.

Vad gäller skor i höst och vinter så är modet mer individuellt och avslappnat än någonsin tidigare. Genom den kunniga blandningen av modernitet och tradition, casual och business, liksom teknologi och varaktighet, sätts många nya och intressanta impulser.
– Därför passar våra skor utmärkt till såväl det nya businessmodet som till de aktuella casualtrenderna. Tillsammans med de diskreta färgdetaljerna i sulan och på skaftet är de här skorna dessutom perfekta följeslagare i det nya vintermodet, säger Alexander.

Vad gillar vi svenskar för skor?
– ”Cleana skor”, alltså rätt enkla med få sömmar. Broguemönster är fortfarande populärt dock, svenskar gillar en tidlös sko. En färgad skosula eller skosnören i annan färg än skon är omtyckt, säger Alexander.

I framtiden hoppas Alexander förstås att ännu fler vänder sig till LLOYD Shoes för att hitta bekväma och snygga skor. Dessutom kan det vara så att allt fler kvinnor får upp ögonen för Alexander och hans fru Malins arbete då de ska börja jobba med France Mode Group där de tre damskovarumärkena France Mode, Fugitive (by Francesco Rossi)& Mam ́zelle ingår.
– Design i kombination med komfort, passform och kvalitet är deras styrkor och kännetecken. France Mode Group är en av de ledande damskotillverkarna i världen så det ska bli spännande att se hur det går i Sverige, säger Alexander.

MagnuWeb

Från sportchef till partner

Gustav Sälgström är advokat och partner på Magnusson, en byrå med stor internationell prägel.
– Jag känner varje dag när jag vaknar att det är kul att gå till jobbet. Jag tror inte alla känner så, men jag gör verkligen det, säger han.

Manfred Löfvenhaft

Testa anställningsintervju på talangdag

Hur klarar man sig igenom en rekryteringsprocess på en affärsjuridisk advokatbyrå? På Gernandt & Danielssons Talangdag får studenterna möjlighet att testa allt från intervjusituationen till caseövningar – och får rak feedback från erfarna affärsjurister.

Glistedt

Han blev delägare redan som 30-åring

Erik Borgblad började sin jurist-karriär med uppsatspraktik hos advokatfirman Glimstedt. Idag, 10 år senare, är han delägare på en av Sveriges största advokatbyråer.
– Vi är bra på att släppa fram nya talanger och få våra medarbetare att växa med uppgiften. Som nyanställd hos oss får du tidigt ett stort ansvar, säger Erik Borgblad, advokat och delägare på Glimstedts Stockholmskontor.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här: